На главную 5-100
Поступающим Выпускнику
Студенту Аспиранту
Текущая успеваемость студентов РУДН
Карта сайта
Почта
English version
fran
espaniol
Chine
Arabish
Размер шрифта:   0 1 2 3
Новости
Учебные подразделения и центры























 

    Серия

    ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ

    2009, № 4

     

    ДИДАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ

     

    СИСТЕМАТИЗАЦИЯ ПОДХОДОВ

    К ИНФОРМАЦИОННОМУ ВЗАИМОДЕЙСТВИЮ

    ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА С ВЫПУСКНИКАМИ

     

    С.Л. Атанасян, С.Г. Григорьев, В.В. Гриншкун

    Московский городской педагогический университет

    2-й Сельскохозяйственный пр., 4, Москва, Россия, 129226

     

    Л.А. Козловских

    Московский государственный университет

    технологии и управления

    ул. Земляной вал, 73, Москва, Россия

     

    В статье описываются возможности расширения информационной образовательной среды пе-

    дагогического вуза за счет выделения в ней отдельной компоненты взаимодействия с учителями —

    выпускниками педагогического вуза.

    Ключевые слова: информационная образовательная среда, информатизация образования,

    компонента, информационное взаимодействие.

     

    ORDERING OF APPROACHES

    TO INFORMATION INTERACTION

    OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY WITH GRADUATES

     

    S.L. Atanasian, S.G. Grigoriev, V.V. Grinshkun

    Moscowcity pedagogical university

    2nd Selskohozyayistvennyi str., 4, Moscow, Russia, 129226

     

    L.A.Kozlovskih

    Moscowstate university of technology and management

    Zemlyanoyi Val str., 73, Moscow, Russia

     

    In article possibilities of expansion of the information educational environment of pedagogical university

    at the expense of allocation in it separate components of interaction with teachers — graduates of

    pedagogical high school are described.

    Key words: the information educational environment, informatization of education, component,

    information interaction.

     

    МАТЕМАТИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ

    В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАТИЗАЦИИ

     

    М.П. Лапчик, М.И. Рагулина

    Кафедра теории и методики обучения информатике

    Омский государственный педагогический университет

    Набережная Тухачевского, 14, Омск, Россия, 644099

     

    Анализируются тенденции изменения содержания и направления развития содержания математического образования, связанные с усилением роли компьютерных математических систем.

    Ключевые слова: информатизация образования, математическое образование, компьютерные математические системы, учебный процесс, информационные технологии.

     

    MATHEMATICAL EDUCATION

    IN THE CONDITIONS OF INFORMATION

     

    M.P. Lapchik, M.I. Ragulina

    Chair of the theory and technique of training to computer science

    Omskstate pedagogical university

    Tukhachevsky’s quay, 14, Omsk, Russia, 644099

     

    Tendencies of change of the maintenance and direction of development of the maintenance of the mathematical formation, the roles of computer mathematical systems connected with strengthening are analyzed

    Key words: informatization of education, mathematical education, computer mathematical systems, educational process, an information technology.

     

    ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

     

    СЕТЕВЫЕ СООБЩЕСТВА И ИНФОРМАЦИОННАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ

    В НЕПРЕРЫВНОМ ОБРАЗОВАНИИ СРЕДНЕЙ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ

    И ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ШКОЛЫ

     

    М.И. Бочаров

    Кафедра электроники телекоммуникаций и компьютерных технологий

    Липецкий государственный педагогический университет

    ул. Ленина, 42, Липецк, Россия, 398020

     

    Рассматривается усиливающееся влияние сетевых сообществ на участников непрерывного образовательного процесса школы и в связи с этим исследуются появляющиеся угрозы информационной безопасности учащихся и пути их устранения.

    Ключевые слова: информационная безопасность, информационные технологии, образовательная среда, сетевые технологии, непрерывное образование.

     

    NET COMMUNITY AND INFORMATIONAL SECURITY

    IN CONTINUAL PROCESS OF TUITION

    OF SECONDARY SCHOOLS AND COLLEGES

     

    M.I. Bocharov

    Electronics telecommunications and computer technologies Chair

    LipetskPedagogical University

    Lenin str., 42, Lipetsk, Russia, 398020

     

    It this article is considered the increasing influence of net communities on participants of school continual process of tuition and as a result appearing menaces to Informational security for students arebeing examined and searched the ways of their removal.

    Key words: information safety, an information technology, the educational environment, network technologies, continuous education.

     

    ИНТЕРНЕТ – ПОДДЕРЖКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ПЕДАГОГОВ

     

    ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ СЕТИ ИНТЕРНЕТ, НАПРАВЛЕННЫЕ НА ПОВЫШЕНИЕ

    ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ КОЛЛЕДЖЕ

     

    С.А. Баженова

    Кафедра информатизации образования

    Московский городской педагогический университет

    2-ой Сельскохозяйственный пр., 4, Москва, Россия, 129226

     

    В статье описаны представленные в сети Интернет образовательные электронные ресурсы различных типов (электронный курс лекций, лабораторный практикум, электронный задачник, электронный учебник, образовательные ресурсы для тестирования и оценки знаний), которые способны повысить эффективность обучения информатике в педагогическом колледже.

    Ключевые слова: Интернет, образовательные электронные ресурсы, информатика, обучение, учитель информатики.

     

    EDUCATIONAL RESOURCES OF A NETWORK  OF  INTERNET,

    DIRECTED ON INCREASE OF A LEARNING EFFICIENCY TO COMPUTER SCIENCE

    IN A TEACHER TRAINING COLLEGE

     

    S.A.Bazhenova

    Chair of information of formation

    Moscowcity pedagogical university

    2nd Selskohozyayistvennyi str., 4, Moscow, Russia, 129226

     

    In article educational electronic resources of various types (an electronic course of lectures, a laboratory practical work, the electronic book of problems, the electronic textbook, educational resources for testing and an estimation of knowledge) which are capable to raise a learning efficiency to computer science in a teacher training college are described presented to networks the Internet.

    Key words: Internet, educational electronic resources, computer science, education, teacher of computer science.

     

     

    ОЦЕНКА И ПОВЫШЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОСТИ

    WIMP-ИНТЕРФЕЙСАОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПОРТАЛА

     

    Н.М. Дубинин, Р.Н. Агапов

    Кафедра автоматизированных систем управления

    Уфимский государственный авиационный технический университет

    ул. К. Маркса, 12, Уфа, Россия, 450077

     

    В статье рассматриваются особенности интерфейса образовательных порталов в обучении. Представлена ролевая модель управления порталом, образовательные процедуры и концепция запросов пользователя, исследуется эффективность интерфейса и рекомендации по ее повышению.

    Ключевые слова: информационная система, процесс обучения, диалоговый режим, образовательный портал, критерии оценки эффективности интерфейса.

     

    EVALUATING AND IMPROVING THE EDUCATIONAL PORTAL

    WIMP-INTERFACE EFFECTIVENESS

     

    N.M. Dubinin, R.N. Agapov

    Automated control and management systems department

    Ufastate aviation technical university

    K. Marksa str., 12, Ufa, Russia, 450077

     

    This article discusses the features of the educational portal interface in education through a review of portal’s model role, bringing the educational processes and the formation of user requests, provides a study of the interface effectiveness.

    Key words: Information system; the process of online learning, educational portal, criteria for assessing the interface effectiveness.

     

     

    ЭЛЕКТРОННЫЕ СРЕДСТВАПОДДЕРЖКИ ОБУЧЕНИЯ

     

    ОСОБЕННОСТИ ОРИЕНТИРОВАНИЯ

    В БАЗЕ ЗНАНИЙ ИНТЕРАКТИВНОГО УЧЕБНОГО КУРСА

    (на примере авторского курса русского языка для иностранных учащихся

    «Русская газета к утреннему кофе»)

     

    Е.И. Бегенева

    Кафедра методики, педагогики и психологии

    Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина

    ул. Академика Волгина, 6, Москва, Россия, 117485

     

    Автор рассматривает e-learning ресурс с точки зрения доступа пользователей к информации в Сети и считает показателем качества такого ресурса, а также определяющей предпосылкой его успеха у учащихся уровень его веб-дизайна. Принципы разработки целенаправленной информационной архитектуры сайта — систематизации информации и навигации по ней — иллюстрируются описанием интерактивного учебного курса РКИ (русского языка для иностранных учащихся).

    Ключевые слова: e-learning, веб-дизайн, информационная архитектура, навигация.

     

    THEFEATURESOFORIENTATION

    IN E4LEARNING COURSE DATABASE

    (on the base of the author’s course for foreign students

    «The Russian newspaper to your morning coffee»)

     

    E.I. Begeneva

    Chair of Methodology, Pedagogy and Psychology

    The Pushkin State Russian Language Institute

    Ac. Volgin str., 6, Moscow, Russia, 117485

     

    The author investigates the e-learning resource in the aspect of its user’s access to the Net information. The high level of its web-design is regarded in the paper both as a quality mark of this resource and a main reason of its public success. All principles of the information architecture’s development — principles of optimization the site’s search engine and principles of navigation are illustrated with the elearning Russian language course materials.

    Key words: e-learning, web-design, information architecture, navigation.

     

    ВОЗМОЖНОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ

    МАТЕМАТИЧЕСКИХ ПАКЕТОВ

    В СИСТЕМЕ ПРИКЛАДНОЙ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ

    ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ

    Д.А. Власов

    Кафедра прикладной математики и информатики

    Московский государственный гуманитарный университет им. М.А. Шолохова

    ул. Верхняя Радищевская, 16-18, Москва, Россия, 109240

     

    В статье раскрыты дидактические возможности профессиональных математических макетов в учебном процессе, проведен методический анализ их эффективности.

    Ключевые слова: профессиональный математический пакет, информатизация, качество математической подготовки.

     

    OPPORTUNITIES OF PROFESSIONAL MATHEMATICAL

    PACKAGES IN SYSTEM OF APPLIED MATHEMATICAL

     

    EDUCATION OF THE STUDENTS

    D.A. Vlasov

    Chair of applied mathematics and computer science

    The Moscow state humanitarian university of M.A. Sholokhov

    Verhnyaya Radishchevskaya str., 16-18, Moscow, Russia, 109240

     

    In article didactic possibilities of professional mathematical breadboard models in educational process are opened, the methodical analysis of their efficiency is carried out.

    Key words: a professional mathematical package, information, quality of mathematical preparation.

     

    О НЕКОТОРЫХ ВОПРОСАХ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ

    НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА

     

    Е.Ю. Прошина

    Серебряно-Прудская средняя образовательная школа им. маршала В.И. Чуйкова

    ул. Школьная, 1, п.г.т. Серебряные Пруды, Московская область, Россия, 142970

     

    Рассмотрены преимущества использования компьютерных программ над традиционными методами обучения, функциональные возможности электронных образовательных ресурсов, особенности применения информационно-коммуникационных технологий на уроках русского языка в средней школе.

    Ключевые слова: информационные технологии, компьютерное обучение, проверка знаний, урок, электронный текст.

     

    ABOUT SOME QUESTIONS OF USING ICT

    AT RUSSIAN LANGUAGE LESSONS

     

    E.U. Proshina

    Serebriano-Prudskaya average comprehensive school

    of a name of marshal V.I. Chujkov

    School str., 1, Serebryanie Prudi, Moscow area, Russia, 142970

     

    Advantages of using computer programs over traditional teaching methods. Functional potentialities of electronic educational resources. special features of using informational communicative technologies at Russian language lessons in secondary school.

    Key words: an information technology, computer education, examinations, a lesson, the electronic text.

     

    ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ИНФОРМАТИКА

     

    К ВОПРОСУ О ПОДГОТОВКЕ

    БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ

    В СОВРЕМЕННОЙ ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ

     

    С.В. Даниленко

    Кафедра информатики и методики обучения информатике

    Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого

    пр-т Ленина, 125, Тула, Россия, 300026

     

    В статье рассматривается вопрос эффективной подготовки будущих учителей информатики при организации лекционных занятий по дисциплине «Информатика» и роль творческих задач в этой подготовке.

    Ключевые слова: творческое задание, информатика, лекция, вуз.

     

    ABOUTFUTURECOMPUTER

    SCIENCE TEACHERS TRAINING

    IN THE PRESENT-DAY HIGHER SCHOOL

     

    S.V. Danilenko

    Chair of computer science and technique of training to computer science

    The Tula state pedagogical university of L.N. Tolstoy

    Lenin’s prospectus, 125, Tula, Russia, 300026

     

    The article deals with the issue of future information science teachers training effectiveness while organizing «Information Science» lectures and role of this training creative aims.

    Key words: creative task (activity), information science, Higher School (institute of higher education).

     

    УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ

    ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ

    ПРИ ПОДГОТОВКЕ УЧИТЕЛЯ В ОБЛАСТИ

    МЕТОДИКИ ОБУЧЕНИЯ ИНФОРМАТИКЕ

     

    О.Ю. Заславская

    Кафедра информатизации образования

    Московский городской педагогический университет

    2-ой Сельскохозяйственный пр., 4, Москва, Россия, 129226

     

    В статье описываются результаты исследования формирования профессиональной компетентности учителей информатики в современных условиях модернизации системы образования. Подготовку учителя, обладающего управленческой компетентностью — необходимым качеством в условиях информатизации образования, — необходимо осуществлять в первую очередь в процессе обучения теории и методике обучения информатике.

    Ключевые слова: профессиональная компетентность учителей информатики, модернизация системы образования, управленческая компетентность, информатизация образования, теория и методика обучения информатике.

     

    CONDITIONS OF DEVELOPMENT

    OF PROFESSIONAL COMPETENCE BY PREPARATION

    OF THE TEACHER IN THE FIELD OF A TECHNIQUE

    OF TRAINING TO COMPUTER SCIENCE

     

    O. J. Zaslavskaya

    Chair of information of formation

    Moscowcity pedagogical university

    2nd Selskohozyayistvennyi str., 4, Moscow, Russia, 129226

     

    In article results of research of formation of professional competence of teachers of computer science in modern conditions of modernization of an education system are described. In the conditions of formation information, it is necessary to carry out preparation of the teacher possessing administrative competence, necessary quality first of all in the course of training of the theory and a technique of training to computer science.

    Key words: Professional competence of teachers of computer science, education system modernization, administrative competence, formation information, the theory and technique of training to computer science.

     

    МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ УМЕНИЙ

    ПРЕДСТАВЛЕНИЯ ИНФОРМАЦИИ

    В КУРСЕ ИНФОРМАТИКИ

     

    А.С. Захаров

    Институт содержания и методов обучения

    Российская академия образования

    Погодинская ул., 8, Москва, Россия, 119435

     

    В статье рассматриваются проблемы, связанные с формированием умений представления информации. В соответствии с принципом «двойного вхождения» базисных компонентов в систему образования вопросы представления информации должны включаться в содержание обучения информатике как в качестве отдельного самостоятельного раздела, так и в качестве сквозной линии курса информатики в целом. Автором описывается подход к выстраиванию сквозной линии «Представление информации» в содержании курса информатики, построенного на основе идеи «от информационных процессов к информационным технологиям». Предлагается методика организации учебной деятельности по представлению информации.

    Ключевые слова: информатика, информация, модель, представление информации.

     

    THEMETHODSOFFORMING

    DATA PRESENTATION SKILLS

    IN THE COURSE OF INFORMATICS

     

    A.S. Zakharov

    Institute of the maintenance and training methods

    The Russian Academy of education

    Pogodinskaya str., 8, Moscow, Russia, 119435

     

    The article touches upon the major role of forming data presentation skills. It is highlighted that, according to the principle of «double including» of basic components into the educational system, the issues of data presentation should be included into the education subject matter in two ways — as a separate independent section, and also as a «reach-through» line concerning the whole of the informatics course. The author describes the approach to the formation of the «reach-through» line «Data presentation» in the subject matter of the informatics course, founded on the basis of the idea «from informational processes to informational technologies». A methodology of arranging the educational practice in terms of developing the data presentation issues is presented.

    Key words: informatics, information, model, data presentation.

     

    ИННОВАЦИОННЫЕПЕДАГОГИЧЕСКИЕТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИИ

     

    К ВОПРОСУ РЕАЛИЗАЦИИ

    КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА

    В ИКТ-НАСЫЩЕННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ

    ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ЛИЦЕЯ

     

    Н.А. Войнова

    Краевое государственное бюджетное образовательное

    учреждение среднего профессионального образования

    «Ачинский техникум нефти и газа»

    ул. Дружбы народов, Ачинск, Красноярский край, Россия, 8662155

     

    В статье представлен опыт работы по формированию ИКТ-компетентности выпускников профессионального лицея. Эффект достигается за счет создания ИКТ-насыщенной образовательной среды и решения в ней специально отобранных профессиональных задач в контексте будущей профессии.

    Ключевые слова:информационная образовательная среда, информатизация образования, информационное взаимодействие, компонента.

     

    SUBJECT MATTER IS RELATED TO REALIZATION

    OF COMPETENT APPROACH IN ICT4SATISFIED

    EDUCATIONAL MEDIUM OF PROFESSIONAL HIGH SCHOOL

     

    N.A. Voynova

    vice-director on the science-methodic work of the State Region

    budget educational institution of secondary education

    «Achinsk technical school of oil and gas»

    Drujbi narodov, 8, Achinsk, Krasnoyarskiy krai, Russia, 662155

     

    In this article is presented the experience of work on forming ICT-competence of the professional high school graduates. The effect is obtained on the cost of creating ICT-satisfied educational medium and solving specially selected professional tasks in the context of future profession.

    Key words:the information educational environment, informatization of education, information interaction, component.

     

    МОДЕЛЬ СТРУКТУРИЗАЦИИ

    СОДЕРЖАНИЯ ОБУЧЕНИЯ НА ОСНОВЕ ПОСТРОЕНИЯ

    ИЕРАРХИЧЕСКОЙ ПОНЯТИЙНОЙ СЕТИ ЗНАНИЙ

     

    Г.А. Воробьёв, П.А. Корнев, В.Н. Малыш

    Факультет физико-математических и компьютерных наук

    Липецкий государственный педагогический университет

    ул. Ленина, 42, Липецк, Россия, 398020

     

    На базе анализа процесса обучения как системы предложена модель структуризации содержания обучения, основанная на иерархической понятийной сети знаний, построенной с использованием методологии формализованного представления педагогических знаний.

    Ключевые слова:обучение, модель, педагогические знания, информационный продукт, ориентированный граф.

     

    A MODEL OF STRUCTURIZATION OF

    EDUCATIONAL CONTENT BASED

    ON THEconceptualhierarchicalknowledge networks

     

    G.A. Vorobjev, P.A. Kornev,

    V.N. Malysh

    Faculty of physical and mathematical and computer sciences

    Lipetskstate pedagogical university

    Lenin str., 42, Lipetsk, Russia, 398020

     

    Based on the analysis of teaching process as a system, we offer structuring model of contents of teaching, founded on hierarchy conception network o knowledge and built using methodology of formalized presentation of pedagogical knowledge.

    Key words:training, model, pedagogical knowledge, the information product, the focused count.

     

    ФАКТОР АКТИВНОСТИ

    В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ГРАФИЧЕСКОМУ

    ПРОГРАММИРОВАНИЮ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ LABVIEW

     

    Т.К. Константинян

    Кафедра информатизации образования

    Московский городской педагогический университет

    2-й Сельскохозяйственный проезд, 4, Москва, Россия, 129226

     

    Рассматриваются вопросы, связанные с активностью учащихся в процессе обучения информационными технологиями на основе методов графического программирования с использованием LabVIEW.

    Ключевые слова:обучение, информационные технологии, графическое программирование, преподаватель, знания.

     

    THEFACTOROFACTIVITY

    IN THE COURSE OF EDUCATION TO GRAPHIC

    PROGRAMMING WITH USE LABVIEW

     

    T.K. Constantinian

    Chair of information of formation

    Moscowcity pedagogical university

    2nd Selskohozyayistvennyi str., 4, Moscow, Russia, 129226

     

    Problems of impact of social presence factor on learning processes in computer science are discussed in connection of graphical programming based on LabVIEW applications.

    Key words:education, an information technology, graphic programming, the teacher, knowledge.

     

    КОНЦЕПТУАЛЬНАЯ МОДЕЛЬ

    НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОГО АППАРАТА  РЕШЕНИЯ

    ПРОФЕССИОНАЛЬНО- ОРИЕНТИРОВАННЫХ

    ЭКОНОМИЧЕСКИХ ЗАДАЧ

     

    Е.Н. Трофимец

    Кафедра высшей математики

    Ярославский государственный технический университет

    Московский пр-т, 88, Ярославль, Россия, 150023

     

    Рассматривается концептуальная модель научно-методического аппарата решения профессионально-ориентированных экономических задач как элемент системы информационно-аналитической подготовки студентов экономических вузов.

    Ключевые слова:обучение, информационно-аналитические технологии, студент, экономическая задача, компьютерное моделирование.

     

    CONCEPTUAL MODEL

    OF THE SCIENTIFIC-METHODICAL way

    OF DECISION OF PROFESSIONALLY oriented ECONOMIC PROBLEMS

     

    E.N. Trofimets

    Higher mathematics chair

    The Yaroslavl state technical university

    The Moscow ave., 88, Yaroslavl, Russia, 150023

     

    The conceptual model of the scientifically-methodical apparatus of the solution of the is professionally oriented economic problems as an element of system of informational-analytical preparation of students of economic high schools is observed.

    Key words:education, information-analytical technologies, the student, an economic problem, computer modelling.



    Учебный портал РУДН
    Информационный библиотечный центр
    РУДН - практики и трудоустройство
    Видеотрансляции РУДН
    Корпоративная почта
     Диссертационные советы РУДН
      Преподаватели РУДН
      Заполнить уведомление в ФМС
      Портал ЕИС
    Мобильная версия

    Круглосуточный интернет телеканал РУДН
    Youtube
    Википедия (рус)
    Википедия (англ)
    Вконтакте
    Facebook
    Twitter
     Instagram
    О РУДН в СМИ

    Инновационные услуги


    Существуют ли в РУДН подготовительные школы или курсы?
           Другие вопросы 

    Сайт "55 лет РУДН"
    В РУДН с визитом
    Здоровый образ жизни
    Кабинет психологической помощи
    Управление по науке и инновациям 
    Институт повышения квалификации и переподготовки кадров (ИППК)
    "Вестник РУДН" - электронная версия
    Портал Гуманитарное образование
    Факультет повышения квалификации преподавателей русского языка как иностранного
    Факультет повышения квалификации медицинских работников
    Центр компьютерного обучения и тестирования - ТЕСТ-КОМП
    Центр изучения печени медицинского института РУДН
    Студенческий форум РУДН
    Центр прикладных информационных технологий
    Сетевой университет Содружества Независимых Государств
    ТВ РУДН
    Автошкола РУДН
    Издательство РУДН
    Дистанционное обучение (МООС курсы)
    Наука и образование против террора
    Ведущие профессора и курсы, читаемые в РУДН
    Горячая линия Ректора

    Доступ к архивным разделам и страницам сайта, посвященным завершившимся мероприятиям и проектам


    Инновационная образовательная программа РУДН
    Центр исторической экспертизы и Государственного прогнозирования молодежное отделение РИО
    Всероссийская студенческая олимпиада по международным отношениям и глобальным исследованиям
    Понедельник   5 12 19 26  
    Вторник   6 13 20 27  
    Среда   7 14 21 28  
    Четверг 1 8 15 22 29  
    Пятница 2 9 16 23 30  
    Суббота 3 10 17 24    
    Воскресенье 4 11 18 25    



















































    счетчик

    © 2006-2016 Все права защищены “Российский университет дружбы народов”
    Поддержка сайта: pr@pfur.ru | Контактная информация
    Разработано: ОВИТ РУДН | СТАТИСТИКА ПОСЕЩАЕМОСТИ САЙТА